Evelina & Passe Partout

En blogg om mig och min hästs utveckling

the beginning

Kategori: Allmänt

Hejhopp!

Inte för att jag tror någon kommer att läsa detta men nu börjar jag med en utvecklingsblogg till mig och min häst. Jag skriver såklart enbart för min egna skull men om någon skulle klicka sig in här hade det ju varit roligt. Kan börja med att berätta att för ett tagsen fick jag hjärnskakning och min kära galning till häst blev inte riden på flera veckor vilket inte är bra för henne som är så het. Våran lilla karriär slutade med en crash på en tävling i Skulta. Men nu är vi back on track! Efter två veckor av misslyckade ridpass, en tjatig mamma, en peppande emma och en något rädd ryttare så är vi nu tillbaka. Det går bättre och bättre!

Idag var vi på våran första träning för Nina Sturesson, hon håller i två grupper på Himledalen varannan vecka. Den ena är en markarbetesgrupp och den andra är hoppgrupp. Meningen var att jag skulle vara med i den sistnämda men eftersom min häst är lite speciell och har blivit lite galen efter några veckors vila så bestämde jag och mamma att det var bättre att börjar med markarbete och sedan börja hoppa när allting i grunden känns bra. Dessutom var jag iväg förra veckan och tränade för Catarina, vilket gick mindre bra.

Tips från Nina idag:
*Jag ska sitta stilla och vänta ut hästen istället för att ändra mig efter hur hon vill ha det.
*Jag ska hålla min hand långt ner och mjukna när hon blir stark
*Jag ska inte låta henne stressa upp sig utan bryta av

Tips från Catarina:
*Jag ska INTE vrida om min handled
*Jag ska hela tiden vara mjuk i handen och sänka den när hon ger efter
*Jag ska träna mycket övergångar

Nu satsar vi stenhårt här och jag är för en gång skulle superpepp hästmässigt! Fredag-Söndag blir det ett litet träningsläger på Himledalen och måndag blir det Catarina-träning! Längtar supermycket tills lägret, ska bli jättemysigt att träffa hästtjejer, äta gott och träna med sin underbara häst!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: